Městys Mlázovice Městys Mlázovice Městys Mlázovice Městys Mlázovice Městys Mlázovice Městys Mlázovice Městys Mlázovice Městys Mlázovice

Anketa

Je dobře, že městečko převezme v roce 2018 provoz Pošty, aby byla zachována dostupnost poštovních služeb v Mlázovicích?


100bar100 %

bar0 %

Celkový počet hlasů: 7

Používat anketu a komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Chcete se registrovat?


V Mlázovicích zaparkovala moderní hasičská cisterna

11. 09. 2017

9. září 2017 se zapíše zlatým písmem do historie zdejšího hasičského sboru i městečka. Nová výjezdová Tatra nahradila více než padesátiletou Škodu 706.

Splněný sen několika generací mlázovických hasičů znamenal příjezd moderní cisterny Tatra 815 Terno 6x6 do služby u zdejší dobrovolné jednotky. Jedná se o první úplně nové zásahové vozidlo, které sbor obdržel za svoji 114ti letou existenci. A ještě k tomu jde o vyladěný speciál od renomovaného výrobce THT Polička, určený pro velkoobjemové hašení. Na osvědčeném podvozku Tatra, přímo vyvinutém pro hasičské aplikace.

Hasiče těší, že je to právě 100% Tatra, jak s hrdostí říkají ve výrobním závodě v Kopřivnici. Na tomto modelu jsou totiž všechny důležité agregáty v česku vyvinuté a vyrobené. Základ tvoří legendární vozidlo, které se nesmazatelně zapsalo do Dakarské historie. Jezdí také desítky let v neuvěřitelně drsných podmínkách Sibiře, střední Asie či Afriky. Spolehlivé, s vysokou terénní dostupností, nezničitelné, snadno opravitelné. Právě takový vůz potřebuje sbor malé obce operující v těžkých kopcovitých a lesnatých podmínkách Podkrkonoší, kde kromě členité krajiny čekají na hasiče, po mnoho týdnů, nástrahy sněhové pokrývky či rozblácený terén.

Motor, podvozek, převodovka, brzdy
Jak již bylo zmíněno, podvozek je T815 v konfiguraci 6x6. Pohání jej výkonný tatrovácký motor o výkonu 325 kW, imisní třídy EURO V. Samozřejmostí je možnost nouzového provozu bez příměsí AdBlue, aniž by ztratil výkon či docházelo k jeho poškození. Terénní dostupnost vozu umocňuje velký přední i zadní nájezdový úhel a možnost značného bočního náklonu. Vozidlo je upraveno pro brodění klidnou vodou až do výše 1200mm, což mlázovičtí hasiči, často zasahující na povodních, využijí. Volba padla na klasickou manuální převodovku Tatra 14 TS. Byla upřednostněna před automatem i systémem řazení Norgren z důvodu delší životnosti, velkému střídání řidičů i specifickému terénu, ve kterém se vůz bude pohybovat. Kvůli vysokým pořizovacím nákladům a rychlému opotřebení byla zamítnuta montáž podmítacích řetězů. Brzdy jsou bubnové s ABS, u tohoto podvozku výrobce jiné nenabízí.

Kabina
Kabina je prodloužená, pro 6 osob a velké množství výbavy. Ideální pro dobrovolný sbor s jedním zásahovým vozem. Samozřejmostí je klimatizace a nezávislé topení. V opěradlech zadních sedaček jsou integrované dýchací přístroje. Spojovací technika je umístěná ve spodní části přístrojové desky, stejně jako tablet s výjezdovou aplikací. Najdeme zde i přípravu na digitální radiostanici. V kabině je k dispozici zásuvka na 230V i vývod tlakového vzduchu. Dobíjení akumulátorů a plnění vzduchem v klidovém stavu zajišťuje jedinečný systém RetBox.  Vůz je opatřen zesíleným alternátorem, který si hravě poradí se zvýšenou spotřebou veškerých světel. Pod předním nárazníkem je instalována asanační lišta a lanový naviják o tažné síle 51 kN. Bezpečnému couvání napomáhá prachotěsná a mrazuvzdorná kamera, jejíž obraz se zobrazuje na displeji v zorném poli řidiče.

Nástavba, čerpadlo
Je z hliníkových profilů, polepena hliníkovými plechy. Z boku výrazně profilovaná. Nádrž na vodu je z nerezu, objem na vodu činí 8500l, na pěnidlo 510l. Obě nádrže lze propojit v jedinou. Zbylý prostor skýtá značné možnosti pro umístění široké výbavy. Těžké agregáty jsou připevněny na výsuvných platech pro snadnější manipulaci. Dlouhé předměty jsou zabudovány do schrání na střeše vozu. Osazeno je výkonné čerpadlo THT PKA 3000, se jmenovitým průtokem 3000l/min a možností práce s několika vstupy a výstupy najednou.

Osvětlení
Cisterna je perfektně osvětlena. Dostatečný světelný tok nabízí několik předních a přídavných světel, důležité světlo však poskytují také LED pásky na boku nástavby. Dokáží perfektně nasvětlit místo zásahu. Hlavním zdrojem světla je však osvětlovací stožár s LED technologií a světelným výkonem 20 000 lumenů. Stožár je pneumatický, ovládán z místa strojníka. Může být napájen z centrály, akumulátorů vozu či externího kabelu. Výborným způsobem jsou rovněž osvětleny vnitřní prostory všech skříní s výbavou, včetně schrání na střeše. Většina osvětlení je LED. Upravené oproti běžným zvyklostem je také umístění modrých výstražných světel a přidání zadního zábleskového majáku. Vše z důvodu lepší viditelnosti při jízdě v hustém provozu.
 
Lakování, doplňková výbava
Vozidlo je po zralé úvaze investora lakováno v RAL 3000. Svítivá červená byla zamítnuta z důvodu vyšších pořizovacích nákladů, krátké životnosti a kvůli problematickým opravám při mechanickém poškození. Cisterna je vybavena bohatou výbavou (mimo výbavy pro dopravní nehody). Její větší část byla pořízena nová. Další vybavení, které je zánovní, se přesune ze starého trambusu. Ve vozidle mají hasiči k dispozici, kromě jiného, výkonnou elektrocentrálu HONDA, plovoucí čerpadlo HONDA, kalová čerpadla Sigma a PH, přetlakový ventilátor, vysavač na hmyz, dvě motorové pily nebo rozbrušovací pilu. K dispozici je rovněž automaticky defibrilátor. Nové jsou dýchací přístroje, kvůli kompatibilitě plnění padla volba na MEVA PLUTO s kompozitními lahvemi. Nové jsou rovněž ruční radiostanice Motorola a svítidla LED Atex Survivor.


Vozidlo bylo slavnostně představeno a předáno na zaplněném mlázovickém náměstí za účasti představitelů okolních měst a obcí, funkcionářů SHČMS, ředitele územního odboru Jičín HZS Královéhradeckého kraje plk. Libora Zikeše, obchodního ředitele THT Polička Martina Baláše a dalších významných hostů. Celé odpoledne měli návštěvníci možnost shlédnout řadu zajímavých současných i historických hasičských vozů, se kterými přijeli akci podpořit hasiči z širokého okolí.

Starosta městečka Tomáš Komárek ve svém projevu zdůraznil, že pokud si chce obec zachovat akceschopné hasiče, musí je vybavit odpovídající technikou, která jim efektivně pomůže likvidovat mimořádné události. Proto zastupitelé rádi využili jedinečnou a dost možná jedinou šanci, kdy obec s šesti sty obyvateli mohla žádat o významnou dotaci na novou hasičskou techniku. A i když to bylo velmi náročné a několikrát vypadalo na nezdar, městečko nakonec dotaci, která je nejvyšší v jeho historii, získalo. Celkové náklady projektu se vyšplhaly na bezmála 7 500 000 Kč. 90% bylo hrazeno z Integrovaného regionálního operačního programu, což jsou prostředky Evropské Unie a státního rozpočtu ČR. Zbylých 10% uhradily Mlázovice z vlastního rozpočtu.

Z úst dalších řečníků zazněla spokojenost s tím, že v regionu bude sloužit moderní technika, protože na okrese Jičín takových prostředků mnoho není. Na závěr vozidlu požehnal místní farář. Starosta cisterně popřál co nejméně „ostrých výjezdů“ a co nejvíce technické pomoci pro obec. Poté již následovala volná prohlídka veškeré techniky a také projížďky dětí v nové cisterně. Řidiči se zapotili, protože fronta zájemců o svezení byla nekonečná.

Mlázovičtí se zároveň důstojně rozloučili s dosavadním vozidlem Škodou 706 RTO, která byla vyrobena již v roce 1964. I když od té doby prošla několika rekonstrukcemi a místní na ni nedali dopustit, doba jde dopředu a pro současné zásahy již přestávala vyhovovat. Vůz ovšem svoji hasičskou službu nekončí, bude pomáhat dalšímu sboru ve Středočeském kraji, kam za pár dní poputuje.

Tímto projektem však radost mlázovických hasičů nekončí. Městečko bylo v IROP úspěšné také se svojí žádostí na rekonstrukci hasičské zbrojnice a tak by se měly za rok v Mlázovicích opět předávat klíče. Tentokrát od moderní a krásné základny.


Foto: Blanka Komárková, Mirek Dvořák, Václav Veleba

Fotogalerie

Komentáře

Příspívat do komentářů mohou pouze registrovaní uživatelé. Pokud máte zájem psát komentáře, proveďte nejdříve svou registraci.
Vložení komentáře

Dosud nebyly ke článku vloženy žádné komentáře. Buďte první!